Víťazi Mastercard Obchodník roka 2020
Absolútnym víťazom sa každoročne stáva obchodník, ktorý dosiahne v rámci reprezentatívneho výskumu najvyššie celkové skóre naprieč všetkými kategóriami. Absolútnym víťazom ôsmeho ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka 2020 sa stalo hračkárstvo Dráčik. Spoločnosť víťazí v celkovom skóre, je najsilnejším hráčom v parametri lojality a druhým najsilnejším v zapamätateľnosti. Tieto dve silné stránky ho vynášajú na celkové prvé miesto.
V kategórii Mastercard Obchodník roka 2020 – Cena verejnosti zvíťazil Lidl Slovenská republika s 23 592 hlasmi. Víťaza tejto kategórie určilo verejné hlasovanie, ktoré prebiehalo prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk od 23. novembra 2020 do 21. februára 2021. Celkovo hlasovalo 33 024 osôb a hlasujúci rozdelili medzi najrôznejších obchodníkov 139 494 platných hlasov. Na druhom mieste bola spoločnosť Kaufland, ktorá získala 15 618 hlasov, a na treťom mieste Tesco s 10 594 hlasmi.
Víťazi sortimentných kategórií
Víťazom kategórie sa stal Lidl. Okrem iného bodoval v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci Lidlu v danej kategórii deklarujú druhú najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 33 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov zostáva Lidl, rovnako ako minulý rok, na prvom mieste.
Druhé miesto pripadlo Kauflandu a na treťom mieste je Tesco.
Víťazom kategórie sa stala dm drogerie markt, a to predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 68 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci dm drogerie markt v danej kategórii deklarujú taktiež najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 66 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je dm drogerie markt, rovnako ako vlani, na druhom mieste.
Na druhom mieste sa umiestnila TETA drogérie a na treťom Notino.sk.
Víťazom kategórie sa stala spoločnosť H&M. Spoločnosť bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 24 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci H&M deklarujú skôr nižšiu mieru lojality v danej kategórii, ktorá je pre tento sortiment pomerne typická. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 21 %.
Na druhom mieste je Bonprix a na treťom Reserved.
V kategórii zvíťazila spoločnosť Deichmann. predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 57 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci spoločnosti Deichmann v danej kategórii deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 51 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Deichmann na treťom mieste.
Druhé miesto obsadila spoločnosť CCC a tretie E-obuv.sk.
V rámci kategórie je víťazom spoločnosť Sportisimo. Spoločnosť je takmer neohroziteľným víťazom pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 59 % respondentov nakupujúcich sortiment a medziročne v tomto parametri posilňuje. Zákazníci spoločnosti Sportisimo v danej kategórii tiež deklarujú najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 53 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Sportisimo na treťom mieste.
Druhé miesto obsadil Decathlon a tretie miesto Nike.
V kategórii zvíťazila spoločnosť Zoohit.sk predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Zoohit.sk na prvom mieste. Zoohit.sk dokázal medziročne zvýšiť skóre vo všetkých sledovaných atribútoch dôvery, najvýraznejší je posun v ochote obchodníka odporučiť a v naplnení očakávaní. Zákazníci Zoohit.sk v danej kategórii tiež deklarujú vyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 38 %.
Na druhom mieste sa umiestnilo OBI a na treťom Hornbach.
Víťazom kategórie sa stala IKEA najmä vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 37 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci IKEA deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 49 %. Aj z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov zostáva IKEA, rovnako ako minulý rok, na prvom mieste.
Na druhom mieste sa umiestnil Möbelix a na treťom je JYSK.
V rámci kategórie je víťazom spoločnosť NAY. Spoločnosť je pomerne neohroziteľným víťazom pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 60 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci NAY deklarujú druhú najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 41 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je NAY na treťom mieste.
Druhá sa umiestnila Alza.sk a tretí bol Datart.
Spoločnosť Shell zvíťazila v kategórii predovšetkým vďaka miere lojality svojich zákazníkov, ktorá je najvyššia v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 59 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Shell taktiež na prvom mieste. Pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť, je Shell na druhom mieste, spontánne ju uviedlo 84 % respondentov nakupujúcich sortiment. Medziročne v tomto parametri však spoločnosť posilňuje.
Na druhom mieste skončil Slovnaft a na treťom je ÖMV.
Kníhkupectvo Martinus sa stalo víťazom kategórie predovšetkým vďaka tomu, že bodovalo v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 83 % respondentov nakupujúcich sortiment a má v tomto parametri pred najbližšou konkurenciou výrazný náskok. Zákazníci spoločnosti Martinus deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 61 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Martinus na druhom mieste.
Druhé miesto v kategórii obsadilo kníhkupectvo Panta Rhei a tretie miesto Preskoly.sk.
Spoločnosť Dráčik sa okrem získaného titulu Absolútny víťaz stala víťazom v kategórii Mastercard Obchodník roka s hračkami. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 85 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci hračkárstva Dráčik deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 90 %. Taktiež z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je obchodník Dráčik na prvom mieste.
Druhé miesto obsadilo Pompo a tretie Alltoys.
V kategórii zvíťazila sieť lekární Dr.Max predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 77 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci lekární Dr.Max deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 74 %. Aj z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Dr.Max na prvom mieste.
Druhé miesto obsadila lekáreň Benu a tretie Pilulka.sk.
V kategórii zvíťazila Alza.sk. Spoločnosť bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 41 % respondentov. Zákazníci tiež deklarujú k e-shopu Alza.sk najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 42 %.
Na druhom mieste sa v kategórii umiestnilo kníhkupectvo Martinus.sk a na treťom mieste Notino.sk.
Zvláštne ocenenie
Titul Skokan roka získal predajca odevov Lindex. Ocenenie spoločnosť získala na základe najväčšieho posunu v celkovom poradí v rámci ročníka.